Інтеграція здоров’язбережувальних технологій у формування навичок збереження та зміцнення здоров’я у дітей старшого дошкільного віку

Автор(и)

  • Оксана Сорочинська Житомирський державний університет імені Івана Франка
  • Оксана Тушинська Житомирський державний університет імені Івана Франка
  • Світлана Хмільовська Житомирський державний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.18

Ключові слова:

здоров’язбережувальні технології, дошкільна освіта, фізичний розвиток, психоемоційний стан, методика фізичного виховання, інтеграція методів, співпраця з батьками, планування здоров’язбережувальної роботи

Анотація

У статті висвітлено теоретико-практичні аспекти впровадження здоров’язбережувальних технологій у процес формування навичок збереження та зміцнення здоров’я дітей старшого дошкільного віку. Акцент зроблено на тому, що сучасні виклики – зниження фізичної активності, емоційна напруга, зміна соціального середовища – потребують нових підходів до організації освітнього процесу в ЗДО. Авторами систематизовано види здоров’язбережувальних технологій (фізкультурно-оздоровчі, психолого-релаксаційні, навчально-гігієнічні, соціально-адаптивні) та доведено їхню ефективність на основі аналізу сучасної наукової літератури та педагогічної практики. Особливу увагу приділено методиці фізичного виховання як ключовому елементу інтеграції здоров’язбережувальних технологій: розкрито її роль у формуванні фізичних навичок, розвитку витривалості, координації рухів та закладанні основ активного способу життя у дітей старшого дошкільного віку.

Обґрунтовано педагогічні умови, форми та засоби інтеграції здоров’язбережувальних технологій у процес формування навичок збереження і зміцнення здоров’я у дітей старшого дошкільного віку. Особлива увага приділена практичному аспекту: подано приклади інтеграції оздоровчих технологій у режимні моменти дня, описано ігри, вправи, тематичні заняття та релаксаційні техніки, адаптовані до вікових особливостей дітей 5–6 років. Визначено ключові принципи ефективного формування здорових звичок: системність, доступність, індивідуалізація, співпраця з батьками. Представлено методи активного залучення дошкільників до здоров’язбережувальної діяльності, зокрема через рухливі ігри, дихальні вправи, арттерапію, інтерактивні заняття та тематичні заходи. Обґрунтовано значення створення відповідного здоров’язбережувального середовища та міжвідомчої взаємодії (вихователь – медпрацівник – батьки).

У статті визначено ефективність впровадження здоров’язбережувальних технологій та методики фізичного виховання у формування навичок збереження й зміцнення здоров’я через цілеспрямоване планування освітнього процесу в закладі дошкільної освіти з урахуванням вікових особливостей та сучасних освітніх підходів. Розглянуто приклади планування оздоровчої діяльності та її вплив на фізичний стан і соціальну адаптацію дошкільників.

Біографії авторів

Оксана Сорочинська, Житомирський державний університет імені Івана Франка

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методик дошкільної й інклюзивної освіти

Оксана Тушинська, Житомирський державний університет імені Івана Франка

асистент кафедри теорії та методик дошкільної й інклюзивної освіти

Світлана Хмільовська, Житомирський державний університет імені Івана Франка

здобувачка вищої освіти

##submission.downloads##

Опубліковано

2025

Як цитувати

1.
Сорочинська О, Тушинська О, Хмільовська С. Інтеграція здоров’язбережувальних технологій у формування навичок збереження та зміцнення здоров’я у дітей старшого дошкільного віку. Нові технології навчання [інтернет]. 02, Червень 2025 [цит. за 27, Червень 2025];(99):176-84. доступний у: http://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/436