Розвиток креативності учнів на уроках технологій засобами декоративно-прикладного мистецтва

Автор(и)

  • Віта Павленко Житомирський державний університет імені Івана Франка
  • Наталія Бірук Житомирський державний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.14

Ключові слова:

декоративно-прикладне мистецтво, уроки технологій, розвиток креативності, творчість, засіб, освітній процес, учні підліткового віку

Анотація

У статті досліджено процес реалізації творчих проєктів учнями наукового ліцею та визначено рівні розвитку їхньої креативності на уроках технологій засобами декоративно-прикладного мистецтва, а саме: низький, середній, високий. До низького рівня віднесено учнів, які можуть генерувати прості ідеї або використовувати наявні зразки для виконання творчих завдань. Можуть бути відкритими для нових ідей, але не завжди  можуть створити щось абсолютно оригінальне. Виявляють базову гнучкість мислення, але можуть бути обмеженими у варіативності своїх підходів.

До середнього рівня віднесено учнів, які вміють використовувати креативне мислення для розв'язання проблем і генерування нових ідей. Вони можуть запропонувати нестандартні рішення, використовуючи свій досвід та знання.

До високого рівня віднесено учнів, які демонструють високий рівень креативності, здатні до творчого мислення та інноваційного розв'язання проблем. Вони здатні створювати щось абсолютно нове та унікальне, використовуючи різноманітні підходи та методи.

Визначено особливості розвитку креативності школярів у процесі вивчення предмета «Технології». До найбільш важливих особливостей розвитку учнів на уроках технологій віднесено: фізіологічні особливості, когнітивний розвиток, соціальний розвиток, розвиток творчих здібностей, врахування індивідуальних особливостей та підтримка мотивації.

Акцентовано на методах, які можуть використовуватися для вивчення креативності учнів на уроках технологій, а саме: творчі проєкти, завдання на спільну роботу, використання різноманітних матеріалів і інструментів, заохочення до експериментування, стимулювання уяви та креативного мислення й аналіз результатів.

Встановлено, що для успішної підготовки та проведення уроку вчитель повинен мати ґрунтовні знання предмета і методики його викладання, творчий підхід до роботи, винахідливість, усвідомлене ставлення до використання різних форм уроку в навчальному процесі, враховувати особливості свого характеру.

Біографії авторів

Віта Павленко, Житомирський державний університет імені Івана Франка

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління

Наталія Бірук, Житомирський державний університет імені Івана Франка

 кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління

##submission.downloads##

Опубліковано

2025

Як цитувати

1.
Павленко В, Бірук Н. Розвиток креативності учнів на уроках технологій засобами декоративно-прикладного мистецтва. Нові технології навчання [інтернет]. 02, Червень 2025 [цит. за 27, Червень 2025];(99):135-43. доступний у: http://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/432