Andragogical aspects of training competent future teachers: experience of Poland, Ukraine and the world

Автор(и)

  • Олександра Дубасенюк Житомирський державний університет імені Івана Франка
  • Олександр Вознюк Житомирський державний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.20

Ключові слова:

андрагогіка, неперервна освіта, дорослість, доросла людина, професійна компетентність майбутніх педагогів, етапи розвитку андрагогіки

Анотація

Стаття присвячена андрагогічним аспектам підготовки компетентних майбутніх педагогів, зокрема, висвітлена роль неперервної освіти, ціложиттєвого навчання в сучасному світі.

Показано, що в умовах радикальної зміни освітньої парадигми у контексті соціальних уявлень, ідеалів і буття людей загалом саме освіта виконує стабілізуючу функцію у суспільстві, передає наріжні культурологічні зразки у контексті зміни людських поколінь, а також сприяє адаптації людей до нових умов. За таких умов освіта прискорює процес розвитку й становлення людини як особистості, суб’єкта діяльності, самоосвіти, саморозвитку, забезпечує формування духовності, світогляду, ціннісних орієнтацій і моральних принципів усіх учасників освітнього процесу, а в умовах певної девальвації загальнолюдських цінностей, превалювання прагматично-утилітарних тенденцій освіта дорослих як сфера духовного виробництва виконує роль посередника між культурою й особистістю, що дозволяє всім учасникам освітнього процесу здійснити адекватний вибір культурно-освітніх цінностей, культурних моделей; це сприяє гармонізації і стабілізації сучасної соціокультурної ситуації.

Окреслено історичний аспект виникнення андрагогіки як педагогічної науки, що спочатку функціонувала як  частина загальної педагогіки і філософії виховання, а її розвиток був щільно пов’язаний із гуманістичними науками (філософська антропологія, психологія дорослої людини, етика, соціологія культури і виховання, історія освіти і педагогічної думки), а потім андрагогіка трансформувалася у самостійну галузь знань, предметну сферу комплексного вивчення людини.

Наголошено на важливості безперервної освіти в умовах сучасних цивілізаційних викликів. Зроблено висновок про важливість безперервної освіти, у процесі якої відбувається навчання, самонавчання, виховання, самовиховання дорослих, яка свої теоретичні узагальнення і нормативні положення будує на двох джерелах знання: на доробку гуманістичних і соціальних наук, а також на дослідженнях дорослих в освітніх ситуаціях. Проаналізовано базові поняття дослідження, представлено результати досліджень, пов’язаних із формуванням компетентних фахівців інноваційними технологіями навчання.

Біографії авторів

Олександра Дубасенюк, Житомирський державний університет імені Івана Франка

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління

Олександр Вознюк, Житомирський державний університет імені Івана Франка

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри англійської мови з методиками викладання у дошкільній та початковій освіті

##submission.downloads##

Опубліковано

2025

Як цитувати

1.
Дубасенюк О, Вознюк О. Andragogical aspects of training competent future teachers: experience of Poland, Ukraine and the world. Нові технології навчання [інтернет]. 02, Червень 2025 [цит. за 27, Червень 2025];(99):185-94. доступний у: http://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/438