Andragogical aspects of training competent future teachers: experience of Poland, Ukraine and the world
DOI:
https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.20Ключові слова:
андрагогіка, неперервна освіта, дорослість, доросла людина, професійна компетентність майбутніх педагогів, етапи розвитку андрагогікиАнотація
Стаття присвячена андрагогічним аспектам підготовки компетентних майбутніх педагогів, зокрема, висвітлена роль неперервної освіти, ціложиттєвого навчання в сучасному світі.
Показано, що в умовах радикальної зміни освітньої парадигми у контексті соціальних уявлень, ідеалів і буття людей загалом саме освіта виконує стабілізуючу функцію у суспільстві, передає наріжні культурологічні зразки у контексті зміни людських поколінь, а також сприяє адаптації людей до нових умов. За таких умов освіта прискорює процес розвитку й становлення людини як особистості, суб’єкта діяльності, самоосвіти, саморозвитку, забезпечує формування духовності, світогляду, ціннісних орієнтацій і моральних принципів усіх учасників освітнього процесу, а в умовах певної девальвації загальнолюдських цінностей, превалювання прагматично-утилітарних тенденцій освіта дорослих як сфера духовного виробництва виконує роль посередника між культурою й особистістю, що дозволяє всім учасникам освітнього процесу здійснити адекватний вибір культурно-освітніх цінностей, культурних моделей; це сприяє гармонізації і стабілізації сучасної соціокультурної ситуації.
Окреслено історичний аспект виникнення андрагогіки як педагогічної науки, що спочатку функціонувала як частина загальної педагогіки і філософії виховання, а її розвиток був щільно пов’язаний із гуманістичними науками (філософська антропологія, психологія дорослої людини, етика, соціологія культури і виховання, історія освіти і педагогічної думки), а потім андрагогіка трансформувалася у самостійну галузь знань, предметну сферу комплексного вивчення людини.
Наголошено на важливості безперервної освіти в умовах сучасних цивілізаційних викликів. Зроблено висновок про важливість безперервної освіти, у процесі якої відбувається навчання, самонавчання, виховання, самовиховання дорослих, яка свої теоретичні узагальнення і нормативні положення будує на двох джерелах знання: на доробку гуманістичних і соціальних наук, а також на дослідженнях дорослих в освітніх ситуаціях. Проаналізовано базові поняття дослідження, представлено результати досліджень, пов’язаних із формуванням компетентних фахівців інноваційними технологіями навчання.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександра Дубасенюк, Олександр Вознюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Із зазначенням авторства - Некомерційна - Розповсюдження на тих самих умовах 4.0 (CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0)