Фахова підготовка майбутніх педагогів до професійної діяльності в умовах інклюзії

Автор(и)

  • Олена Мірошниченко Житомирський державний університет імені Івана Франка
  • Лариса Бахмутова Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.13

Ключові слова:

інклюзивне середовище, інклюзивна освіта, учні з особливими освітніми потребами, гуманістична спрямованість педагога, підготовка до професійної діяльності, емпатія, толерантність

Анотація

Досліджується роль формування гуманістичної спрямованості та емпатійності в процесі підготовки до професійної діяльності в умовах інклюзії у здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей. Актуальність дослідження випливає із факту, що у процесі професійної діяльності вчителя його гуманістична спрямованість постає суттєвим аспектом діяльності з дітьми з особливими освітніми потребами. Адже одним із надважливих завдань, що стоїть перед українським суспільством як суспільством, яке хоче відбудувати країну та якомога повніше реалізувати свій потенціал розвитку, є реальне залучення людей з обмеженими можливостями в це суспільство.

Підготовка до педагогічної діяльності передбачає розвиток гуманістичної спрямованості, емпатійності, толерантності майбутнього педагога, націленості на педагогічну діяльність з дітьми з ООП. Гуманістична спрямованість виникає на підґрунті особистісного інтересу та стійкої мотивації до педагогічної діяльності, обумовлюється професійними потребами, усвідомленням соціальної значущості діяльності вчителя, а також наявністю якостей, притаманних фахівцю освітянської сфери. Виконання професійних обов’язків педагога в умовах інклюзії великою мірою повязане з розвитком емпатії, чому в процесі фахової підготовки приділяється увага за допомогою тренінгових програм.

З метою вивчення рівня емпатійності як необхідної якості вчителя для роботи з учнями з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії було проведено дослідження за методикою «Тест емпатійних тенденцій А. Мехраб’яна і Н. Епотейна». Опитування проводилось серед здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей у Житомирському державному університеті імені Івана Франка у 2023–2024 рр.. За допомогою статистичних методів для математичного узагальнення результатів експериментального дослідження доведено ефективність проведення тренінгової програми «Гуманістичні цінності та емпатія».

Біографії авторів

Олена Мірошниченко, Житомирський державний університет імені Івана Франка

доктор психологічних наук, доцент кафедри професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління

Лариса Бахмутова, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України

доктор філософії у галузі психології, провідний науковий співробітник лабораторії вікової психофізіології

##submission.downloads##

Опубліковано

2025

Як цитувати

1.
Мірошниченко О, Бахмутова Л. Фахова підготовка майбутніх педагогів до професійної діяльності в умовах інклюзії. Нові технології навчання [інтернет]. 02, Червень 2025 [цит. за 27, Червень 2025];(99):125-34. доступний у: http://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/431