Аудиторно-дистанційна (змішана) форма організації освітнього процесу післядипломного навчання лікарів: особливості методики

Автор(и)

  • Андрій Гуржій НАПН України
  • Любов Карташова Центральний інститут післядипломної освіти УМО НАПН України
  • Андрій Вовкодав ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.06

Ключові слова:

післядипломна медична освіта, змішане навчання, цифровізація, симуляційне навчання, безперервний професійний розвиток, військова медицина, інструктивний дизайн, медична реформа, компетентнісний підхід, освітні технології

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність трансформації післядипломної підготовки лікарів в Україні в умовах реформування системи охорони здоров’я, війни та цифрової трансформації. Визначено ключові виклики: кадровий дефіцит, потреба у нових професійних компетентностях, недостатній розвиток цифрових та симуляційних технологій, а також невідповідність міжнародним стандартам. Здійснено огляд сучасного українського та закордонного досвіду щодо впровадження змішаного (аудиторно-дистанційного) навчання, що поєднує очну, дистанційну та симуляційну форми. Представлено модель організації освітнього процесу для післядипломної медичної освіти з огляду на гнучку  модульну  структуру, цифрові  інструменти, інструктивний дизайн та системи оцінювання компетентностей. Висвітлено потенціал змішаного навчання у забезпеченні безперервного професійного розвитку, підвищенні якості медичної допомоги й адаптації лікарів до кризових умов. Наголошено на потребі у науково обґрунтованих методиках і стандартизованих підходах до впровадження таких освітніх моделей. Зроблено висновок про стратегічне значення змішаної форми як чинника стійкого розвитку медичної освіти та системи охорони здоров’я України в умовах глобальних та внутрішніх викликів. Показано, що упровадження розробленої комплексної моделі забезпечить низку очікуваних позитивних результатів, серед яких: підвищення ефективності післядипломної підготовки лікарів за умов обмежених ресурсів; розширення доступу до якісної медичної освіти, особливо у віддалених та прифронтових регіонах; зменшення ризиків під час здобуття практичних навичок завдяки активному використанню симуляцій; підвищення мотивації лікарів до постійного професійного розвитку; а також сприяння гармонізації української системи післядипломної медичної освіти з вимогами та стандартами Європейського Союзу.

Біографії авторів

Андрій Гуржій, НАПН України

дійсний член, доктор технічних наук, професор

 

Любов Карташова, Центральний інститут післядипломної освіти УМО НАПН України

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри відкритих освітніх систем та ІКТ

Андрій Вовкодав, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

аспірант кафедри освіти дорослих та цифрових технологій

##submission.downloads##

Опубліковано

2025

Як цитувати

1.
Гуржій А, Карташова Л, Вовкодав А. Аудиторно-дистанційна (змішана) форма організації освітнього процесу післядипломного навчання лікарів: особливості методики. Нові технології навчання [інтернет]. 02, Червень 2025 [цит. за 27, Червень 2025];(99):59-70. доступний у: http://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/424