Фахова підготовка майбутніх педагогів до професійної діяльності в умовах інклюзії
DOI:
https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.13Ключові слова:
інклюзивне середовище, інклюзивна освіта, учні з особливими освітніми потребами, гуманістична спрямованість педагога, підготовка до професійної діяльності, емпатія, толерантністьАнотація
Досліджується роль формування гуманістичної спрямованості та емпатійності в процесі підготовки до професійної діяльності в умовах інклюзії у здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей. Актуальність дослідження випливає із факту, що у процесі професійної діяльності вчителя його гуманістична спрямованість постає суттєвим аспектом діяльності з дітьми з особливими освітніми потребами. Адже одним із надважливих завдань, що стоїть перед українським суспільством як суспільством, яке хоче відбудувати країну та якомога повніше реалізувати свій потенціал розвитку, є реальне залучення людей з обмеженими можливостями в це суспільство.
Підготовка до педагогічної діяльності передбачає розвиток гуманістичної спрямованості, емпатійності, толерантності майбутнього педагога, націленості на педагогічну діяльність з дітьми з ООП. Гуманістична спрямованість виникає на підґрунті особистісного інтересу та стійкої мотивації до педагогічної діяльності, обумовлюється професійними потребами, усвідомленням соціальної значущості діяльності вчителя, а також наявністю якостей, притаманних фахівцю освітянської сфери. Виконання професійних обов’язків педагога в умовах інклюзії великою мірою пов’язане з розвитком емпатії, чому в процесі фахової підготовки приділяється увага за допомогою тренінгових програм.
З метою вивчення рівня емпатійності як необхідної якості вчителя для роботи з учнями з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії було проведено дослідження за методикою «Тест емпатійних тенденцій А. Мехраб’яна і Н. Епотейна». Опитування проводилось серед здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей у Житомирському державному університеті імені Івана Франка у 2023–2024 рр.. За допомогою статистичних методів для математичного узагальнення результатів експериментального дослідження доведено ефективність проведення тренінгової програми «Гуманістичні цінності та емпатія».
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олена Мірошниченко, Лариса Бахмутова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Із зазначенням авторства - Некомерційна - Розповсюдження на тих самих умовах 4.0 (CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0)