Актуальні проблеми використання цифрових технологій у професійній підготовці майбутнього вчителя початкової школи

Автор(и)

  • Світлана Яценко Житомирський державний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.19

Ключові слова:

цифрові технології, цифрова грамотність, цифрові навички, професійна підготовка, вчитель початкових класів, заклад вищої освіти

Анотація

У статті проаналізовано поняття «цифрова грамотність». Зазначено, що дане поняття вміщує систему когнітивних, соціальних та технічних навичок, які гарантують якісне існування людини у цифровому середовищі.

Зауважено, що цифрові навички – це усталені, доведені до автоматизму моделі поведінки, що ґрунтуються на знаннях і вміннях у галузі використання цифрових пристроїв, комунікаційних програм та мереж для доступу до інформації.

Проаналізовано освітні компоненти, які є складовою освітньо-професійної програми «Початкова освіта та англійська мова» другого (магістерського) рівня вищої освіти, яка реалізується у Житомирському державному університеті імені Івана Франка.

Встановлено, що цифрові технології допомагають майбутньому вчителю початкової школи: підготувати ефективні навчальні матеріали; створити інтерактивні навчальні програми; підвищити участь учнів у навчальному процесі; використовувати сучасні засоби навчання для розвитку мовних навичок учнів. За допомогою вебквесту (WebQuest) відбувається стимулювання пізнавальної активності, комунікативної активності (бажання спілкуватися, ділитися своїми міркуваннями та враженнями з  оточенням, і насамперед із колегами) і,  зазвичай, творчої активності (творити, вигадувати, пробувати). Виокремлено переваги використання застосунку Plickers: Plickers є відмінним інструментом фронтального опитування, так і окремого учня (зрозуміти, що учні засвоїли за урок, а що ні); Plickers дозволяє вчителям початкових класів отримувати дані про формування компетентностей учня чи класу в реальному часі, не залишаючи часу на списування та ін.

Виділено цифрові технології, які можуть бути корисними для вчителя початкових класів: інструменти для створення навчальних матеріалів (Powtoon, Prezi), платформи для управління освітнім процесом (Google Classroom, Khan Academy), інструменти для створення інтерактивних завдань та оцінювання (Quizlet, Kahoot, вебквест, Plickers, QR-код), інструменти для спілкування з учнями та батьками (Slack, Remind).

Біографія автора

Світлана Яценко, Житомирський державний університет імені Івана Франка

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління

##submission.downloads##

Опубліковано

2025

Як цитувати

1.
Яценко С. Актуальні проблеми використання цифрових технологій у професійній підготовці майбутнього вчителя початкової школи. Нові технології навчання [інтернет]. 02, Червень 2025 [цит. за 27, Червень 2025];(99):176-84. доступний у: http://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/437