Досвід особистості як основа формування національної самосвідомості здобувачів в умовах війни

Автор(и)

  • Лідія Сліпчишин Український державний університет імені Михайла Драгоманова
  • Марина Мелько Державний професійний заклад освіти «Самбірський професійний ліцей»

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.16

Ключові слова:

національна самосвідомість, досвід, філософська теорія, виховна діяльність, професійна освіта, здобувач

Анотація

У статті розглядається роль досвіду особистості як важливої основи формування національної самосвідомості здобувачів освіти в умовах війни. Наголошено, що глибоке самоусвідомлення власної ідентичності передбачає вільний вибір свого місця в етнонаціональному світі на основі рефлексії, а не під впливом емоцій. Наведено основні педагогічні засади формування національної самосвідомості здобувачів, зокрема, врахування психологічних основ процесу формування, виявлення толерантності та плюралізму щодо різних думок і позицій, усвідомлення витоків негативних явищ і у виховній діяльності запобігання їхній появі. Розглянуто провідні філософські теорії, пов’язані з досвідом людини і його впливом на творення відносин зі Світом. Можливість сполучення різноманітних досвідів інакше в онтологічних вимірах часу, простору і соціуму дозволяє досягнути цілісності існування людини. Звернено увагу на те, що переживання нових досвідів та інтеграція в нові культурні горизонти сприяють розумінню, тому особа має бути відкритою до нових досвідів, що полегшує розуміння важливої інформації. Показано, що війна дала поштовх появі нових видів досвідів, з якими людині потрібно вчитися працювати. Основними засадами роботи педагогів з отриманим в умовах війни досвідом здобувачів є: дотримання ненав’язливості та добровільності участі в здобутті досвіду; сприяння підвищенню активності у пошуку необхідних знань; урахування власного горизонту досвіду та горизонту іншого; сприяння інклюзивному перетворенню досвідів інших; створення умов для отримання нових досвідів; мотивування до пошуку причин розбіжності поглядів і переосмислення ситуації. Наведені результати дослідження роботи педагогів із досвідом здобувачів закладів професійної освіти в умовах війни, виокремлено особливості роботи з досвідом внутрішньо переміщених осіб. Висвітлено досвід роботи освітнього закладу з формування національної самосвідомості здобувачів освіти в умовах війни.

Біографії авторів

Лідія Сліпчишин, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри технологічної освіти

Марина Мелько, Державний професійний заклад освіти «Самбірський професійний ліцей»

кандидат педагогічних наук, заступник директора з НВР

##submission.downloads##

Опубліковано

2025

Як цитувати

1.
Сліпчишин Л, Мелько М. Досвід особистості як основа формування національної самосвідомості здобувачів в умовах війни. Нові технології навчання [інтернет]. 02, Червень 2025 [цит. за 27, Червень 2025];(99):151-9. доступний у: http://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/434