Психологічна та валеологічна культура майбутнього педагога як складники його професійної компетентності
DOI:
https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.05Ключові слова:
професійна компетентність, психологічна культура, валеологічна культура, майбутній педагог, здоров’язбережувальна компетентність, фахова підготовка, психолого-педагогічна культураАнотація
Стаття присвячена проблемі формування психологічної та валеологічної культури майбутніх педагогів. У статті уточнено сутність базових понять: «професійна компетентність», «культура», «психологічна культура» «валеологічна культура». Визначено психологічну та валеологічну культуру як частину загальної і професійно-педагогічної культури майбутнього педагога. Обґрунтовано, що в умовах модернізації освіти, зростання соціальної напруги та посилення психоемоційного навантаження на учасників освітнього процесу, психологічна та валеологічна культура стають необхідною складовою особистості сучасного педагога.
Виявлено, що психологічна культура вчителя містить у собі вміння налагоджувати ефективну взаємодію, керувати власними емоційними станами, підтримувати учнів, створювати безпечне психологічне середовище в освітньому просторі. Водночас валеологічна культура охоплює знання про збереження та зміцнення здоров’я, навички здорового способу життя та формування відповідального ставлення до фізичного і психічного здоров’я – як власного, так і здобувачів освіти.
Особлива увага приділяється нормативно-правовим засадам, що регламентують інтеграцію валеологічного підходу в освітній процес, зокрема концепції «Нової української школи», Державному стандарту початкової освіти, Національній доктрині розвитку освіти.
Запропоновано практичні рекомендації щодо підвищення рівня валеологічної і психологічної культури в межах професійної підготовки майбутніх педагогів, зокрема організацію спеціальних тренінгів, інтеграцію відповідних дисциплін у навчальний план та створення освітнього середовища, що сприяє особистісному зростанню.
Результати дослідження можуть бути корисними для викладачів педагогічних закладів вищої освіти, здобувачів освіти та всіх, хто працює у сфері професійної підготовки майбутніх педагогів.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Катерина Волохата, Ганна Задорожна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Із зазначенням авторства - Некомерційна - Розповсюдження на тих самих умовах 4.0 (CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0)