Психологічна та валеологічна культура майбутнього педагога як складники його професійної компетентності

Автор(и)

  • Катерина Волохата КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського»
  • Ганна Задорожна КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського»

DOI:

https://doi.org/10.52256/2710-3560.2025.99.05

Ключові слова:

професійна компетентність, психологічна культура, валеологічна культура, майбутній педагог, здоров’язбережувальна компетентність, фахова підготовка, психолого-педагогічна культура

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування психологічної та валеологічної культури майбутніх педагогів. У статті уточнено сутність базових понять: «професійна компетентність», «культура», «психологічна культура» «валеологічна культура». Визначено психологічну та валеологічну культуру як частину загальної і професійно-педагогічної культури майбутнього педагога. Обґрунтовано, що в умовах модернізації освіти, зростання соціальної напруги та посилення психоемоційного навантаження на учасників освітнього процесу, психологічна та валеологічна культура стають необхідною складовою особистості сучасного педагога.

Виявлено, що психологічна культура вчителя містить у собі вміння налагоджувати ефективну взаємодію, керувати власними емоційними станами, підтримувати учнів, створювати безпечне психологічне середовище в освітньому просторі. Водночас валеологічна культура охоплює знання про збереження та зміцнення здоров’я, навички здорового способу життя та формування відповідального ставлення до фізичного і психічного здоров’я – як власного, так і здобувачів освіти.

Особлива увага приділяється нормативно-правовим засадам, що регламентують інтеграцію валеологічного підходу в освітній процес, зокрема концепції «Нової української школи», Державному стандарту початкової освіти, Національній доктрині розвитку освіти.

Запропоновано практичні рекомендації щодо підвищення рівня валеологічної і психологічної культури в межах професійної підготовки майбутніх педагогів, зокрема організацію спеціальних тренінгів, інтеграцію відповідних дисциплін у навчальний план та створення освітнього середовища, що сприяє особистісному зростанню.

Результати дослідження можуть бути корисними для викладачів педагогічних закладів вищої освіти, здобувачів освіти та всіх, хто працює у сфері професійної підготовки майбутніх педагогів.

Біографії авторів

Катерина Волохата, КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського»

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри кафедри інформаційно-цифрових технологій та природничих дисциплін

Ганна Задорожна, КЗВО «Барський гуманітарно-педагогічний коледж імені Михайла Грушевського»

кандидат педагогічних наук, викладач вищої категорії, викладач-методист

##submission.downloads##

Опубліковано

2025

Як цитувати

1.
Волохата К, Задорожна Г. Психологічна та валеологічна культура майбутнього педагога як складники його професійної компетентності. Нові технології навчання [інтернет]. 02, Червень 2025 [цит. за 27, Червень 2025];(99):50-8. доступний у: http://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/423